FAQ

Herunder ses en række ofte stillede spørgsmål om myUCPH.

  1. Download og systemkrav
  2. Login i appen
  3. Beskeder fra KUnet og Absalon
  4. Beskeder og push-notifikationer
  5. Personligt skema
  6. Log ud
     

1. Download og systemkravTil toppen

1.1 Hvilke krav er der til telefon/styresystem?

Appen findes i to versioner, en til iOS og en til Android. Andre styresystemer understøttes ikke p.t., da disse to platforme repræsenterer størstedelen af brugerne.

  • iOS 10 og iPhone 5 ->
  • Android 6.0 og nyere versioner

1.2 Kan jeg bruge appen, når telefonen er offline?

Du skal have forbindelse til internettet fra din telefon for at kunne benytte dig af appens funktioner. Dette skyldes, at appen kontrollerer, at der er tale om en rigtig bruger og at den henter det seneste indhold, når du åbner den.

1.3 Hvor kan jeg finde appen?

Hvis du har en iPhone/iPad kan du downloade appen i App Store. Hvis du har en Android-telefon, kan du downloade den i Google Play. Hvis linkene ikke virker (du tilhører måske et andet land), så søg på "myUCPH" og klik Installér.

1.4 Hvilke sprog kan jeg vælge?

Appen findes på to sprog: dansk og engelsk. Ved installationen vil appen køre på dansk, hvis din telefon er dansk, ellers engelsk. Efter login kan du selv ændre sprogindstillingerne via menuen.


2. LoginTil toppen

2.1 Hvem kan bruge appen?

Appen er målrettet til studerende, men alle med et login til KU's systemer kan logge på og se begrænset indhold. 

2.2 Hvordan logger jeg ind?

For at bruge myUCPH skal du have et KU-login. Dit KU-login er det brugernavn og password, du bruger, når du fx logger ind på intranettet KUnet. Det er et brugernavn bestående af tre bogstaver og tre tal, fx abc123 og et password, du selv har valgt.

2.3 Hvad hvis jeg ikke kan huske mit login?

Der er et link fra loginsiden til hjælp til login, password og KU-brugernavn. Hvis dette ikke virker, kan du kontakte KU-IT Support.

2.4 Jeg kan ikke logge på, hvad skal jeg gøre?

Det kan skyldes nedbrud eller driftsforstyrrelser på andre systemer, som appen benytter sig af, men der er også flere ting, du selv kan tjekke:

  1. Har du internetforbindelse på din telefon?
  2. Har du tjekket, at du har skrevet brugernavn/password korrekt?
  3. Har du ændret dit password fornylig (måske er det endnu ikke slået igennem)?
  4. Kan du logge på KU's systemer fra en computer (prøv fx KUnet)?

3. Beskeder fra KUnet og AbsalonTil toppen

3.1 Hvad er beskeder fra Absalon og studiebeskeder fra KUnet?

Beskederne i appen er henvendt til universitetets studerende og indeholder nogle af de vigtigste informationer igennem studietiden:

  • Absalon-beskeder er vigtige beskeder i relation til dit fag, fx aflysning af undervisning eller feedback på opgaver. Beskederne kommer typisk fra din underviser eller medstuderende der anvender Absalon.
  • Studiebeskeder fra KUnet er vigtige beskeder i relation til din uddannelse, f.eks. reminders om tilmelding til eksamen. Beskederne kommer typisk fra studieadministrationen på dit fakultet.

3.2 Hvorfor har jeg ingen beskeder fra KUnet?

Ikke alle uddannelser bruger aktivt studiebeskederne på uddannelsessiderne. Det er derfor ikke alle studerende der modtager sådanne beskeder. Du kan tjekke på KUnet under "Nyhedsrum" > "Studiebeskeder", om der rent faktisk er studiebeskeder om din uddannelse.

3.3 Hvorfor har jeg ingen beskeder fra Absalon?

Ikke alle undervisere bruger aktivt Absalon til at udsende beskeder. Det er derfor ikke alle studerende, der modtager sådanne beskeder. Da du også bør modtage beskederne som mails i din KUmail, kan du evt. tjekke efter i KUmailen, om der rent faktisk er beskeder fra Absalon. Vær opmærksom på at det alene er beskeder/messages fra Absalon der pushes til appen, opslag/notifications i Absalon kommer ikke med.

3.4 Hvorfor kan jeg ikke besvare de beskeder, jeg modtager i appen?

De beskeder, du får i appen, er kun en oplysning til dig, for at du som bruger hurtigere får ny relevant information, fx hvis din undervisning er aflyst.


4. Beskeder og push-notifikationerTil toppen

4.1 Hvad er en push-notifikation?

En push-notifikation er en meddelelse på din telefon om, at du har fået en besked. Det er forskelligt hvordan en push-notifikation ser ud og fungerer, men ofte vil der komme noget tekst om, at du har modtaget noget og telefonen vibrerer eller siger en lyd.

4.2 Hvorfor får jeg push-notifikationer i appen?

Dette er en service for at gøre opmærksom på, at der er nye vigtige beskeder, som har relevans for dig.

4.3 Hvilke push-notifikationer får jeg?

Som studerende kan du modtage 3 typer af pushbeskeder:

  1. Når der er nye beskeder fra Absalon (ikke opslag)
  2. Når der er nye studiebeskeder fra KUnet
  3. Når der udsendes vigtige informationer fra KU (primært i forbindelse med beredskabssituationer).

4.4 Hvor ofte får jeg push-notifikationer?

Det afhænger af hvor ofte, der kommer nye beskeder fra dit studie. Nogle vil opleve at modtage flere end andre. Det afhænger blandt andet af uddannelsesansvarlige og medstuderende på faget.

4.5 Hvordan kan jeg slå push-notifikationer fra?

Du kan altid slå pushbesked fra, hvis du ikke ønsker at modtage disse:
 
iOS iPhone:

  1. Gå ind under indstillinger på telefonen (ikke i appen)
  2. Find appen myUCPH i listen
  3. Tryk ind på appen
  4. Tryk på meddelelser
  5. Slå ”tillad meddelelser” fra

 
Android (det kan afhænge af version og fabrikant):

  1. Gå ind under indstillinger på telefonen (ikke i appen)
  2. Vælg programmanager under Systemadministration
  3. Find appen myUCPH
  4. Fjern flueben i ”vis beskeder”

4.6 Kan jeg slå pushbeskeder til igen, hvis jeg har slået dem fra?

Du kan altid selv bestemme, om du vil modtage pushbeskeder eller ej. Du gør bare det samme som beskrevet under ”Hvor kan jeg slå push-notifikationer fra?”


5. Personligt skemaTil toppen

5.1 Hvorfor kan jeg ikke se mit skema?

Tjek om du kan se dit skema på forsiden af KUnet, som du plejer. Hvis skemaet ikke er på KUnet, kan der være problemer med skemaservicen. Hvis skemaet vises på KUnet, kan der være problemer i appen. Kontakt i begge tilfælde KU-IT Support for yderligere hjælp.

5.2 Hvorfor er der forkerte oplysninger i mit skema?

Oplysningerne i skemaet kommer fra fakultetets skemaplanlæggere, og er der mangler/fejl kan du henvende dig til studieadministationen på dit fakultet.

5.3 Hvordan ser jeg hvilke lektioner, jeg skal have i fremtiden?

Du kan kun se indeværende semester, og det er forskelligt, hvor hurtigt et skema er klar, inden semestret starter. Hvis der ikke er et skema klar ved semesterstart, kan du henvende dig til studieadministrationen på dit fakultet.


6. Log udTil toppen

6.1 Hvordan logger jeg ud af appen?

Du kan altid logge ud af appen ved at gå ind i menuen og klikke på "Hjælp & opsætning" > "Log ud". Vær opmærksom på at hvis du bare lukker appen uden at klikke på Log ud, bliver du ikke logget ud.