FAQ

Herunder ses en række ofte stillede spørgsmål om myUCPH.

  1. Download og systemkrav
  2. Login i appen
  3. Navigation og menu
  4. Beskeder fra KUnet og Absalon
  5. Beskeder og push-notifikationer
  6. Beskeder med "Vigtig info"
  7. Personligt skema
  8. Biblioteker
  9. Telefonbog
  10. Nyheder til pressen og offentlige arrangementer
  11. Find vej (UCPH Map)
  12. Log ud
     

1. Download og systemkravTil toppen

1.1 Hvilke krav er det til telefon/styresystem?

Appen findes i to versioner, en til iOS og en til Android. Andre styresystemer understøttes ikke pt., da disse to platforme repræsenterer størstedelen af brugerne.

  • iOS 7.0.1 og iPhone 4 ->
  • Android 4.3 og nyere telefonmodeller ->

1.2 Kan jeg bruge appen, når telefonen er offline?

Du skal have forbindelse til internettet fra din telefon for at kunne benytte dig af appens funktioner. Dette skyldes, at appen kontrollerer, at der er tale om en rigtig bruger og at den henter det seneste indhold, når du åbner den.

1.3 Hvor kan jeg finde appen?

Hvis du har en iPhone/iPad kan du downloade appen i App Store. Hvis du har en Android-telefon, kan du downloade den i Google Play. Hvis linkene ikke virker (du tilhører måske et andet land), så søg på "myUCPH" og klik Installér.

1.4 Hvilke sprog kan jeg vælge?

Appen findes på to sprog: dansk og engelsk. Ved installationen vil appen køre på dansk, hvis din telefon er dansk, ellers engelsk. Efter login kan du selv ændre sprogindstillingerne under Indstillinger/Settings.


2. Login i appenTil toppen

2.1 Hvem kan bruge appen?

I første omgang er det kun de studerende, der kan få fuld gavn af appen, men alle med et login til KU's systemer kan logge på og se begrænset indhold. Derudover kan gæster også få adgang til en særlig gæsteversion.

2.2 Hvordan logger jeg ind?

For at bruge myUCPH skal du have et KU-login. Dit KU-login er det brugernavn og password, du bruger, når du fx logger ind på intranttet KUnet. Det er et brugernavn bestående af tre bogstaver og tre tal, fx abc123 og et password, du selv har valgt.

Har du ikke et KU-login, kan du logge ind som gæst (klik på "Gæst" på loginsiden), her får du adgang til en telefonbog, information fra bibliotekerne, nyheder til pressen og offentlige arrangementer.

2.3 Hvad hvis jeg ikke kan huske mit login?

Der er endnu ikke nogen hjælp til glemt brugernavn/password i appen. For at få hjælp til at logge ind, kan du gå til intranet.ku.dk og klikke Glemt password eller Glemt KU-brugernavn og følge proceduren. Hvis dette ikke virker, kan du kontakte Servicedesk.

2.4 Jeg kan ikke logge på, hvad skal jeg gøre?

Det kan skyldes nedbrud eller driftsforstyrrelser på andre systemer, som appen benytter sig af, men der er også flere ting, du selv kan tjekke:

  1. Har du internetforbindelse på din telefon?
  2. Har du tjekket, at du har skrevet brugernavn/password korrekt?
  3. Har du ændret dit password fornylig (måske er det endnu ikke slået igennem)?
  4. Kan du logge på KU's systemer fra en computer (prøv fx KUnet)?

2.5 Hvad er gæstelogin?

Gæstelogin er primært rettet til brugere, der ikke har brugernavn og adgangskode til KU's systemer. Gæstemenuen indeholder generelle nyttige informationer.


3. Navigation og menuTil toppen

3.1 Hvordan navigerer jeg rundt i indholdet i appen?

Når du logget ind i appen og står på forsiden med KU's logo, er der et menuikon øverst til venstre i navigationsbaren. Klik på dette og du får adgang til appens menu. Når du bevæger dig videre rundt på siderne i appen, vil du altid have menuen eller en tilbageknap øverst til venstre.

3.2 Hvorfor se min menu anderledes ud end andres menu?

Menuen er personaliseret. Det betyder, at alle brugere i princippet kan have forskellige menuer. Oftest vil det dog være det samme indenfor en uddannelse eller et arbejdssted.


4. Beskeder fra KUnet og AbsalonTil toppen

4.1 Hvad er beskeder fra Absalon og studiebeskeder fra KUnet?

Beskederne i appen er henvendt til universitetets studerende og indeholder nogle af de vigtigste informationer igennem studietiden:

  • Absalon-beskeder er vigtige beskeder i relation til dit fag, fx aflysning af undervisning eller feedback på opgaver. Beskederne kommer typisk fra din underviser eller medstuderende der anvender Absalon.
  • Studiebeskeder fra KUnet er vigtige beskeder i relation til din uddannelse, f.eks. reminders om tilmelding til eksamen. Beskederne kommer typisk fra administrationen.

4.2 Hvorfor har jeg ikke nogen beskeder i app-menuen?

Kun studerende får beskeder fra Absalon og KUnet i appen.

4.3 Hvorfor har jeg ingen beskeder fra KUnet?

Ikke alle uddannelser bruger aktivt studiebeskederne på uddannelsessiderne. Det er derfor ikke alle studerende der modtager sådanne beskeder. Se evt. efter på KUnet under "enheder" og din uddannelse, om der rent faktisk er studiebeskeder om din uddannelse.

4.4 Hvorfor har jeg ingen beskeder fra Absalon?

Ikke alle undervisere bruger aktivt Absalon til at udsende beskeder. Det er derfor ikke alle studerende, der modtager sådanne beskeder. Da du også bør modtage beskederne som mails i din KUmail, kan du evt. tjekke efter i KUmailen, om der rent faktisk er beskeder fra Absalon. Vær opmærksom på at det alene er beskeder fra Absalon der pushes til appen, opslag i Absalon kommer ikke med.

4.5 Jeg kan kun se de nyeste 20 beskeder, kan jeg se flere?

Hvis du ønsker at hente flere beskeder, skal du blot scrolle ned i bunden af listen, så hentes der automatisk flere beskeder.

4.6 Hvorfor kan jeg ikke besvare de beskeder, jeg modtager i appen?

De beskeder, du får i appen, er kun en oplysning til dig, for at du som bruger hurtigere får ny relevant information, fx hvis din undervisning er aflyst.


5. Beskeder og push-notifikationerTil toppen

5.1 Hvad er en push-notifikation?

En push-notifikation er en meddelelse på din telefon om, at du har fået en besked. Det er forskelligt hvordan en push-notifikation ser ud og fungerer, men ofte vil der komme noget tekst om, at du har modtaget noget og telefonen vibrerer eller siger en lyd.

5.1 Hvorfor får jeg push-notifikationer i appen?

Dette er en service for at gøre opmærksom på, at der er nye vigtige beskeder, som har relevans for dig.

5.2 Hvilke push-notifikationer får jeg?

Som studerende kan du modtage 3 typer af pushbeskeder:

  1. Når der er nye beskeder fra Absalon (ikke opslag)
  2. Når der er nye studiebeskeder fra KUnet
  3. Når der udsendes vigtige informationer fra KU (primært i forbindelse med  beredskabssituationer).

5.3 Hvor ofte får jeg push-notifikationer?

Det afhænger af hvor ofte, der kommer nye beskeder fra dit studie. Nogle vil opleve at modtage flere end andre. Det afhænger blandt andet af uddannelsesansvarlige og medstuderende på faget.

5.4 Hvordan kan jeg slå push-notifikationer fra?

Du kan altid slå pushbesked fra, hvis du ikke ønsker at modtage disse:
 
iOS iPhone:

  1. Gå ind under indstillinger på telefonen (ikke i appen)
  2. Find appen myUCPH i listen
  3. Tryk ind på appen
  4. Tryk på meddelelser
  5. Slå ”tillad meddelelser” fra

 
Android (det kan afhænge af version og fabrikant):

  1. Gå ind under indstillinger på telefonen (ikke i appen)
  2. Vælg programmanager under Systemadministration
  3. Find appen myUCPH
  4. Fjern flueben i ”vis beskeder”

5.5 Kan jeg slå pushbeskeder til igen, hvis jeg har slået dem fra?

Du kan altid selv bestemme, om du vil modtage pushbeskeder eller ej. Du gør bare det samme som beskrevet under ”Hvor kan jeg slå push-notifikationer fra?”

5.6 Kan jeg vælge hvilke pushbeskeder jeg vil have og ikke vil have?

I første omgang er det alt eller intet. Vi vurderer dog løbende, på baggrund af brugerønsker, om en sådan feature er ønskelig at implementere.


6. Beskeder med "Vigtig info"Til toppen

6.1 Hvad er beskeder med "Vigtig info"?

KU kan i særlige tilfælde sende beskeder til brugere af appen. Det drejer sig primært om vigtig information ift. appen (fx vigtige opdateringer) samt information i forbindelse med beredskabssituationer (fx brand).

6.2 Hvorfor er menupunktet ”Vigtig info” der kun nogle gange?

Når KU udsender beskeder med vigtig info, modtager du en push-notifikation om beskeden og kan derfra læse beskeden inde i appen. For at du kan genlæse den eller de beskeder der sendes, kommer der et nyt menupunkt med en beskedliste i appen: Vigtig info. Menupunket forsvinder igen indenfor en dags tid.

Beskederne kan også tilgås fra login-siden i appen samme dag, som de udsendes. På loginsiden ses en lille kuvert - klik på den og tilgå beskedlisten. Det betyder, at du også kan tilgå beskederne selvom, KU's systemer er nede og du derfor ikke kan logge ind i appen, fx i forbindelse med en beredskabssituation.


7. Personligt skemaTil toppen

7.1 Hvorfor kan jeg ikke se mit skema?

Tjek om du kan se dit skema på forsiden af KUnet, som du plejer. Hvis skemaet ikke er på KUnet, kan der være problemer med skemaservicen. Hvis skemaet vises på KUnet, kan der være problemer i appen. Kontakt i begge tilfælde servicedesk for yderligere hjælp.

7.2 Hvorfor er der forkerte oplysninger i mit skema?

Oplysningerne i skemaet kommer fra fakultetets skemaplanlæggere, og er der mangler/fejl kan du henvende dig til studieadministationen på dit fakultet.

7.3 Hvordan ser jeg hvilke lektioner, jeg skal have i fremtiden?

Du kan swipe frem og tilbage på skærmen mellem de forskellige dage. Hvis du vender telefonen til landskabformat, kan du se flere dage ad gangen. Du kan kun se indeværende semester, og det er forskelligt, hvor hurtigt et skema er klar, inden semestret starter. Hvis der ikke er et skema klar ved semesterstart, kan du henvende dig til studieadministationen på dit fakultet.


8. BibliotekerTil toppen

8.1 Hvordan finder jeg bibliotekernes adresser?

Klik på "Biblioteker" i appens menu og derefter "Åbningstider og lokationer". Vælg nu det bibliotek, du vil vide mere om og klik derefter på "Info om biblioteket".


9. TelefonbogTil toppen

9.1 Hvad kan jeg finde i telefonbogen

Telefonbogen er en mobiloptimeret version af KU's vejviser og indeholder således kontaktinformationer på alle universitetets medarbejdere.

9.2 Mine oplysninger i telefonbogen er forkerte, hvordan kan jeg rette dem?

Oplysningerne i telefonbogen kommer fra KU's administrative systemer, og du har mulighed for at påvirke dem enten i Selvbetjening i KUnet eller ved at kontakte din lokale Scanpas-ansvarlige.


10. Nyheder til pressen og offentlige arrangementer Til toppen

10.1 Hvor finder jeg nyheder og arrangementer fra mit studie?

Nyheder og arrangementer fra dit studie er endnu ikke tilgængelige i appen. Indtil videre er det derfor kun KU’s nyheder til pressen og de offentlige arrangementer, som du finder i appen.


11. Find vej (UCPH map)Til toppen

11.1 Hvorfor har nogle en find vej-funktion i appen, når jeg ikke har?

Kun ansatte og studerende på SAMF har adgang til en find vej-funktion. Årsagen til dette er, at kortet endnu ikke er rullet ud til alle fakulteter. I takt med at kortet bliver rullet ud, vil andre også få adgang til det.

11.2 Hvorfor kan kortet ikke vise, hvor jeg befinder mig?

Kortet i appen er en simpel visning af universitetets anden app: UCPH Map. Hvis du gerne vil have fuld funktionalitet, herunder lokationsfunktionalitet, kan du downloade og anvende denne app. Appen findes både til iOS og Android.


12. Log udTil toppen

12.1 Hvordan logger jeg ud af appen?

Du kan altid logge ud af appen ved at gå ind i menuen og klikke på "Log ud", som står helt nederst i menuen. Vær opmærksom på at hvis du bare lukker appen uden at klikke på Log ud, bliver du ikke logget ud.